http://ad.zanox.com/ppc/?31811413C36070243T

tiistai 6. syyskuuta 2016

MUN OSTOSLISTA - Mitä jääkaapista löytyy

Mä kuulen usein kommentteja siitä, että on vaikea miettiä mitä ostaa kaupasta ja että on vaikea keksiä terveellistä ruokaa arjessa kun on kiire. Siitä sainkin idean tähän postaukseen: jaan teille mun kauppalistan! :)


Esimerkillinen kauppalista

Tai oikeastaan mä harvemmin teen mitään ostoslistaa, kun meen ruokaostoksille. Ostan suurimmaksi osaksi samoja juttuja, toki kasviksia ja vihanneksia vaihdellen. Mulla on harvemmin mitään tiettyä reseptiä mielessä, kun meen kauppaan, vaan ostan monipuolisesti ruokia, joista sitten loihdin terveellisiä aterioita vähän miten mieleen tulee.

Mä olen jakanut tän kauppalistan kahteen osaan: Perusaineet on niitä, joita ei tarvi ostaa joka viikko, vaan sen "varaston" voi ostaa kerralla kuntoon, ja ruoat säilyy pitkään. Joten jos tää varasto on kunnossa, niin on ruokaa helppo tehdä kiireessäkin, kun ei aina tarvi juosta kauppaan.

Tuoreosasto-listassa taas on ruokia, jotka pitää käydä viikottain ostamassa, koska ne ei säily. Mä yritän tehdä yhden ison ruokaostosreissun per viikko, ja sen lisäksi käyn yleensä vähintään toisen kerran kaupassa täydentämässä, kun aina joku loppuu tai unohtuu ostaa. Netistä-osiossa on ne, jotka mä yleensä tilaan netistä, mutta toki nekin voi ostaa kaupasta jos haluaa. Netistä tilaan yleensä joko nu3.fi:lta tai Fitnessfirst -verkkokaupasta. Netistä saa nää jutut yleensä edullisemmin.

Esimerkillinen kauppalista



KAUPPALISTA:


Perusaineet - Netistä

  • Kvinoaa
  • Chia-siemeniä
  • Proteiinijauhetta (hamppu / hera / herne / riisi)
  • Superfoodeja, esim. viherjauhe, toco, MCT-öljy
  • Kookosöljy
  • Goji-marjat / mulperin marjat
  • Tahini
Perusaineet - Kaupasta
  • Kikhernepastaa / linssipastaa tms "parempaa" pastaa
  • Kikherneitä (tölkki)
  • Kidneypapuja (tölkki)
  • Kookosmaitoa (tölkki)
  • Linssejä
  • Pakasteparsakaalia + pakastekukkakaalia
  • Pakastepinaattia
  • Kaurahiutaleita
  • Hirssihiutaleita
  • Pähkinöitä
Tuoreet
  • Kanaa ja/tai lohta
  • Jauhelihaa
  • Kananmunia 
  • Salaattia
  • Baby-pinaattia
  • Kurkkua
  • Tomaattia
  • Paprikaa
  • Marjoja
  • Kesäkurpitsaa
  • Banaania, omenia, mangoa.. vaihdellen hedelmiä
  • Avokadoja
  • Sitruunaa
  • Porkkanoita
  • Vaihdellen muita kauden kasviksia: munakoisoa, kaaleja, herneitä yms
  • Kauramaito /mantelimaito tms
  • Joskus: raejuusto, kreikkalainen jugurtti
Tällaiset aineet multa siis melkein aina löytyy kotoa. Ruokaa pystyy tekemään terveellisesti tosi spontaanisti vaikka ei tuore-osaston aineita kerkeisikään käydä ostamassa jos "perus" aineet löytyy kaapista. Kvinoaa, kikherneitä ja pakastevihanneksia wokkina vaikka on jo terveellinen ja monipuolinen ateria.


Esimerkillinen kauppalista

Mun poikaystävä aina ihmettelee, kun mä onnistun sen mielestä loihtimaan gourmet-ruokaa tyhjästäkin. Mun salaisuus on tosiaan toi hyvin varusteltu kuivakaappi ja pakastin, silloin tyhjästäkin jääkaapista onnistuu loihtimaan vaikka mitä :) Mausteita en nyt tohon listannut, mutta totta kai mausteita löytyy kaapista myös yllin kyllin, ja niitä käytän reilusti.

Niin kun huomaatte, mun kauppalistasta puuttuu kokonaan ehkä monelle muulle tyypilliset aineet, kuten leipä, juustot ja jugurtit. Niitä mä en tosiaan osta, paitsi joskus raejuustoa ja kreikkalaista luonnon jugurttia. Jotkut noista mun kauppalistan aineista on ehkä kalliita, mutta toisaalta rahaa säästyy kun en osta leipiä ja leikkeleitä. Linssit ja pavut taas on tosi edullista ruokaa. Kasvikset ja hedelmät pyrin aina ostamaan kauden mukaan, silloin nekin on edullisimmillaan.

Miltä mun ostoslista näyttää, onko teillä samanlainen lista vai eroaako teidän kauppalista tästä paljonkin?

2 kommenttia:

Jätä kommentti